استراتژی دیجیتال مارکتینگ

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

فهرست مطالب

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ نقشه راهی است که شما را به هدف بازاریابی تان می رساند. فرقی نمی‌کند که در مرحله شروع و راه‌اندازی یک “استارت آپ” هستید، یا کسب و کار و تجارتی با سال‌ها سابقه دارید، برای نوشتن یک طرح و برنامه بازاریابی دیجیتال هیچوقت دیر نیست و تاثیر واقعی و شگرفی روی کسب و کار شما می‌گذارد. بهتر است همین حالا از این شانس برای موفقیت استفاده کنید.

نجات از سردرگمی و بی هدفی

پیرو تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۹ همه شرکت هایی که در کسب و کارهای دیجیتال خود موفقیت کسب کرده‌اند، ابتدا استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را طراحی نموده و سپس به پیاده سازی استراتژی بازاریابی دیجیتال خود اقدام نمودند. این رویکرد هوشمندانه آنها را از سردرگمی و بلا‌تکلیفی در رسیدن به اهداف کسب و کار خود رهایی داده و زودتر به اهداف سازمانی در جذب مشتریان جدید ، حفظ مشتریان قدیم و افزایش فروش رسیدند.

شناخت از سهم بازار

ابزاراهی زیادی در پلتفورم های دیجیتال اصلی وجود دارند تا بتوانید سطح تقاضای مشتری را پیدا کنید. توصیه می کنیم “آنالیز شکاف را” با استفاده از “برنامه ریزی کلید واژه گوگل” جستجو کنید تا ببینید که هدف محققان برای جذب آن ها در سایت تان چیست، ببینید چه میزان از مردم به محصولات یا خدمات یا بخشی که می توانید از طریق Facebook IQ به آن برسید، علاقمند هستند.

شناخت رقبا

در فضای دیجیتال یا همان اینترنت، کسب و کا ر شما ۳ نوع رقیب خواهد داشت:
  • رقیب تجاری: رقیبی است که محصول و خدماتی مشابه شما را ارایه میدهد .
  • رقیب محتوایی: رقیبی است که محصول یا خدماتی ارایه نمیدهد اما نام و یا مشخصات محصول را که در وب جستجو میکنید نام او در صفحه اول است.
  • رقیب تجاری-محتوایی: رقیبی که هم محصول و خدمات مثل شما را ارایه میدهد وهم در رتبه های بالاتری در گوگل قرار دارد.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ-شناخت رقبا

محتوا به ازای مخاطبین

داشتن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مدون، به شما این امکان را میدهد با توجه یه پرسونای مشتری هدف خود، محتوای مناسبی تهیه کنید تا بتوانید نظر آنها را به سمت خرید محصول و یا خدمات خود جلب نمایید. استراتژی بازاریابی دیجیتال این خلاء محتوایی را یافته و در جهت برطرف کردن آن برنامه ریزی خواهد کرد که به استراتژی تولید محتوا می گوییم.

شناخت مشتریان هدف

در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، تهیه چک لیست پرسونای مشتری یکی از اساسی ترین مراحل استراتژی دیجیتال مارکتینگ است گه باید به دقت توسط استراتژیست دیجیتال مارکتینگ شما بر اساس مشتریان قبلی، جشم اندازها، بازار هدف، مشتریانی که هدف گذاری اجتماعی، سنی، جغرافیایی شده اند را تهیه نماید. باید بدانید که مشتری اصلس شما داری چه ویژگی هایی است و چه خواسته و علایقی دارد

یکپارچگی در فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ باعث می شود تا شما مانند یک بافنده فرش عمل کنید و از تمام پتانسیل های کانال‌های دیجیتال مارکتینگ بهره‌مند شوید.یک بافنده فرش، بر اساس نقشه پیش رو و با رنگ هایی که در نقشه کشیده شده است گره به گره پیش می رود.

مشخص شدن هزینه استفاده از هر کانال

در استراتژی دیجیتال مارکتینگ، بخش تخصیص بودجه و هزینه موردنیاز برای پیاده سازی نقشه بازاریابی یکی از مهمترین بخش ها بشمار می آید که باید توسط یک کارشناس ارشد دیجیتال مارکتینگ تهیه شود.

به زبان ساده تر یک دیجیتال مارکتر باید بر اساس این استراتژی از کارفرما بودجه دیجیتال خود را هزینه کند تا به KPI های مورد نظر برسد.

مقرون به‌صرفه

این استراتژی این امکان را به شما میدهد با آزمون و خطا و هزینه کردن جزیره ای در استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ پول خود را هدر نمیدهد و همچنین زمانی را که باید از رقبا پیشی بگیرید را حفظ خواهید کرد.

چابک‌سازی در تصمیم گیری

وقتیکه در شرایط خاصی قرار میگیرید بطور مثال محصولی دارید که باید بسرعت فروش رود زیراکه در هزینه انبارداری محصول بسیار گرانتر خواهد بود ، در اینجاست که میتوانید اولویت خود در استفاده از کانالهای دیجیتال را تغییر داده و نگاه های مخاطبین خود در همه کانالهای دیجیتال خود را به سمت خرید آن مجصول خواص سوق دهید، این یعنی چابکی در تصمیم و اجرا

انعطاف‌پذیری سریعتر و راحتر

با داشتن یک استراتژی بازاریابی اینترنتی ، مدام بازخورد ها و KPI ها را بررسی و اصلاح خواهید کرد چراکه رفتار مشتری هر لحظه ممکن است تغییر کند و به سمتی برود یا اینکه رویدادهایی نوظهور می تواند برروی کارکرد یک ابزار دیجیتال مارکتینگ شما بطور مثال تلگرام تاثیر گذاشته و فیلتر شود و مشتریان شما به یک کانال دیگری مهاجرت کنند، همین بازنگری در KPI ها این پیشبینی را به شما خواهد داد که کانال جدیدی را که مشترییان آنجا هستند را بیابید و حضور داشته باشید.

مشاوره رایگان

برای طراحی استراتژی دیجیتال مارکتینگ، سریعتر اقدام کنید

این مقاله را به اشتراک بگذارید

تلگرام
ایمیل
لینکدین

تگ ها

سایر مقالات

نظرات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو کنید

دسته ها

درباره نویسنده

آخرین مطالب

پیام رسان هوشمند پارسو

برای دریافت آموزش های جدید در پیام رسان هوشمند پارسو عضو شوید. آمزش های مرحله ای و مرتبط به یک موضوع برای تثبیت آموزش برای علاقمندان ارسال خواهد شد.

بزودی

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه جدیدترین مقالات آموزشی یا ویدیوهای آموزشی را دیافت نمایید.
اسکرول به بالا